Bugun...
SON DAKİKA

KAZAKİSTAN'DAKİ YENİ REFORMLAR

Kasım-Jomart Tokayev'in 2019 yılında Kazakistan Cumhuriyeti Cumhurbaşkanı olarak seçilmesinden bu yana, ülke siyasi sistemi modernize etmeyi, ekonomiyi güçlendirmeyi ve sosyal refahı artırmayı amaçlayan kapsamlı bir reform sürecine girmiştir. Bu reformlar, demokratik kurumları güçlendirmeyi, vatandaşların yaşam standartlarını iyileştirmeyi ve Kazakistan'ın uluslararası konumunu sağlamlaştırmayı hedefleyerek toplumun çeşitli alanlarını etkilemiştir. Bu reformların sonucunda, Kazakistan, devlet yönetiminde gelenek ve yeniliği başarılı bir şekilde birleştirerek Orta Asya ülkeleri arasında bir rol model haline gelmiştir.
facebook-paylas
 Tarih: 29-08-2024 16:39:00  -   Güncelleme: 29-08-2024 16:45:00

KAZAKİSTAN'DAKİ YENİ REFORMLAR

Reformun kilit alanlarından biri, demokratik kurumları güçlendiren ve vatandaşların yönetime katılımını artıran siyasi sistemin modernleştirilmesi olmuştur. Cumhurbaşkanı Kasım-Jomart Tokayev, siyasi ortamı liberalleştirmeyi ve sivil hak ve özgürlükleri genişletmeyi amaçlayan bir dizi reform başlatmıştır. Bu reformlar arasında, yeni siyasi örgütlerin kurulmasına olanak tanıyan ve ülkenin siyasi hayatına katılımı artıran siyasi partilerin kayıt prosedürünün basitleştirilmesi de yer almaktadır. Özellikle, siyasi partiler için kayıt barajının 20.000'den 5.000 kişiye indirilmesi, parti kayıt sürecini büyük ölçüde kolaylaştırmış ve toplumun farklı kesimlerinin çıkarlarını temsil eden yeni siyasi güçlerin ortaya çıkmasını desteklemiştir. Ayrıca, siyasi partilerin Meclis'e girme barajının yüzde 7'den yüzde 5'e düşürülmesi, partilerin parlamento faaliyetlerine daha fazla erişimini sağlamış ve siyasi rekabeti güçlendirmiştir.

 

 

Toplumsal cinsiyet eşitliği ve kapsayıcılık, siyasi reformların önemli odak noktalarından biri olmuştur. Parti listelerinde ve milletvekili dağılımında kadınlar, gençler ve engelliler için yüzde 30 kota getirilmesi, daha kapsayıcı bir topluma doğru atılmış önemli bir adımdır. Bu tedbirler, sadece bu grupların hükümetteki temsilini iyileştirmekle kalmamış, aynı zamanda ülkenin siyasi yaşamındaki rollerinin güçlenmesine de katkıda bulunmuştur.

 

2022'de gerçekleştirilen anayasal reformlar, gücün adem-i merkezileştirilmesi yönünde önemli bir adım olmuştur. Kazakistan, süper-başkanlık hükümet biçiminden, daha güçlü ve bağımsız bir parlamentoya sahip bir başkanlık cumhuriyetine geçmiştir. Bu değişiklikler, ülkenin yönetişim yapısını etkileyerek yerel makamlara daha fazla yetki vermiş ve karar alma süreçlerinde daha fazla özerklik sağlamıştır. İl ve ilçe seviyesindeki şehirlerin belediye başkanalrın seçimle göreve gelmesi, yerel özyönetimi güçlendirmiş ve vatandaşların yerel yönetime daha doğrudan katılımını sağlamıştır. İki yıl içinde, 1.700 kırsal başkanı doğrudan seçmenler tarafından seçilerek Kazakistan'da demokratikleşme düzeyinin arttığını ve sivil toplumun rolünün güçlendiğini göstermiştir.

 

 

Cumhurbaşkanı Kasım-Jomart Tokayev'in önemli girişimlerinden biri de kendi yetkilerini sınırlandırmaktı. 2022 yılında, cumhurbaşkanının yeniden seçilme hakkı olmaksızın yedi yıllık tek bir dönem için seçilmesini öngören anayasa değişiklikleri kabul edildi. Bu önlem, gücün tek bir kişinin elinde toplanmasını önlemeyi ve devlet başkanını topluma karşı daha hesap verebilir hale getirmeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, şehir ve ilçe belediye başkanları yalnızca meclisin rızasıyla atanmasını içeren düzenlemeler, başkanın yerel yetkililer üzerindeki yetkilerini sınırlandırarak, yerel makamların rolünü güçlendirmekte ve kararlarına daha fazla demokratik meşruiyet kazandırmaktadır.

 

İlk dört reform paketinin geliştirilmesinde önemli bir rol oynayan Ulusal Kamu Güveni Konseyi, 2022 yılında Ulusal Kurultay olarak yeniden düzenlenmiştir. Bu danışma organı, Kazakistan'ın gelecekteki kalkınmasının ideolojik ve kültürel parametrelerini belirleyen yönetişim ve karar alma süreçlerine halkın katılımını teşvik etmek amacıyla oluşturulmuştur. Ulusal Kurultay, ülkenin tüm bölgelerinden, farklı faaliyet alanlarından ve kuşaklardan temsilcileri bir araya getirerek, toplumun tüm kesimlerinin çıkarlarını dikkate alan daha dengeli kararlar alınmasını sağlamaktadır. 2023 yılında, gençlerin desteklenmesi, kırsal kesimdeki okulların yenilenmesi ve çocuk ile gençlik örgütlerinin çalışmalarının iyileştirilmesi konularında önemli kararlar almıştır.

 

Kazakistan'daki siyasi reformların önceliklerinden biri, insan hakları mekanizmalarını güçlendirmek ve hukukun üstünlüğünü sağlamaktır. Cumhurbaşkanı Tokayev, 2023 yılında, özellikle hassas gruplar dahil olmak üzere tüm vatandaşların yaşam koşullarını iyileştirmeyi amaçlayan bir dizi girişimi içeren insan haklarının korunmasını teşvik etmeye yönelik bir Eylem Planı imzalamıştır. Anayasal statüye sahip Ombudsman kurumunun kurulması, vatandaşların haklarının korunması yolunda önemli bir adım olmuştur. Mevzuatın ve kanunların uygulanmasının iyileştirilmesine yönelik önerilerde bulunma ve Cumhurbaşkanı ile Hükümete başvurma yetkisine sahip olan Ombudsman, halkın iktidar kurumlarına olan güvenini güçlendirmekte ve insan haklarına riayetin daha etkili bir şekilde izlenmesi için gerekli koşulları yaratmaktadır.

 

İnsan hakları reformlarının bir parçası olarak çocuk haklarının korunmasına ve şiddetle mücadeleye büyük önem verilmiştir. Kabul edilen kanunlar, bu tür suçlar için daha ağır cezalar öngörmekte ve şiddet mağdurları için koruma olanaklarını artırmaktadır. Aile içi şiddet mağdurları için kriz merkezleri ve destek hizmetleri ağının kurulması, insan hakları reformlarının önemli bir yönüdür. Kazakistan ayrıca çocuk ve engelli haklarına ilişkin uluslararası protokolleri onaylayarak, ülkenin bu alandaki uluslararası en iyi uygulamaları hayata geçirmesini sağlamıştır. Çocuk hakları ve sosyal açıdan hassas grupların hakları için ombudsmanların kurulması da, bu grupların haklarının daha iyi korunmasına katkıda bulunmaktadır.

 

Reformların bir parçası olarak yeniden kurulan Anayasa Mahkemesi, vatandaşların hak ve özgürlüklerinin korunmasında en önemli mekanizma haline gelmiştir. Kazak vatandaşlarının haklarını savunmak için doğrudan Anayasa Mahkemesi'ne başvurma hakkına sahip olmaları, hukukun üstünlüğünün güçlendirilmesi yönünde atılmış önemli bir adımdır. Anayasa Mahkemesi'nin kararları nihai güce sahiptir ve Cumhurbaşkanı dahi bu kararları değiştiremez. Bu durum, ülkede daha adil ve bağımsız bir adalet sistemi için gerekli koşulları yaratmaktadır. 2023 yılında Anayasa Mahkemesi 39 normatif kanun kabul etmiş ve 750'den fazla vatandaşa danışmanlık hizmeti vermiştir; bu, hakların korunması için bu mekanizmanın kullanılmasına yönelik artan kamu ilgisini göstermektedir.

 

Kazakistan'ın ekonomik dönüşümü, ekonomiyi çeşitlendirmeyi ve sürdürülebilir büyüme için gerekli koşulları yaratmayı amaçlamaktadır. Cumhurbaşkanı Tokayev, adalet, kapsayıcılık ve pragmatizme öncelik veren yeni bir ekonomik modele geçiş planlarını sunmuştur. Ülke ekonomisi güçlü bir büyüme göstermekte ve kişi başına düşen GSYH 2023 yılında önemli ölçüde artacaktır. İmalat sektörünün geliştirilmesi ve ithalata bağımlılığın azaltılması, ekonomik reformun kilit alanları haline gelmiştir. Kazakistan, küçük ve orta ölçekli işletmeleri aktif bir şekilde destekleyerek, gelişmeleri için daha elverişli bir ortam yaratmaktadır. Bürokratik engelleri ortadan kaldırmayı ve vergi mevzuatını basitleştirmeyi amaçlayan reformların uygulanması, ülkedeki iş ortamının iyileştirilmesine katkıda bulunmaktadır.

 

Tekelleşmenin azaltılması ve yabancı yatırımların çekilmesi stratejisi de ekonomik reformların önemli bir parçasıdır. Kazakistan, altyapı gelişimine ve istihdam yaratılmasına katkıda bulunan doğrudan yabancı yatırımları artırmayı amaçlamaktadır. Ülke, 2022-2023 yıllarında önemli miktarda yatırım çekmiş ve bu durum, uluslararası toplumun Kazakistan'ın ekonomi politikasına duyduğu güvenin altını çizmiştir. Gençleri desteklemek ve istihdamı teşvik etmek amacıyla, yeni iş imkanları yaratmak ve çalışma mevzuatını geliştirmek için çeşitli programlar geliştirilmektedir. Bu sayede, istihdam artırılmakta ve tüm vatandaşlar için çalışma koşulları iyileştirilmektedir.

 

Kazakistan, çeşitli ülkeler ve uluslararası örgütlerle işbirliğini geliştirerek uluslararası arenadaki konumunu aktif bir şekilde güçlendirmektedir. Ülke, Asya ve Avrupa arasındaki transit trafikte kilit bir rol oynamakta, bu da küresel ekonomideki stratejik önemini vurgulamaktadır. Küresel tedarik zincirinde önemli bir unsur haline gelmekte olan Trans-Hazar Uluslararası Taşımacılık Güzergahı'nın geliştirilmesine özel önem verilmektedir. Kazakistan, küresel lojistikteki rolünü güçlendirmek için yük taşımacılığı hacmini artırmaya devam etmektedir. Ülke ayrıca BM ve AGİT ile işbirliği yaparak insan haklarını korumak ve hukukun üstünlüğünü güçlendirmek amacıyla uluslararası girişimlere aktif olarak katılmaktadır. Bu, Kazakistan'ın insan haklarının korunması alanındaki en iyi uluslararası uygulamaları hayata geçirmesine olanak sağlamakta ve ülkenin küresel hukuk camiasına entegrasyonuna katkıda bulunmaktadır.

 

Kazakistan'da 2019 yılından bu yana gerçekleştirilen reformlar, adil ve demokratik bir toplum yaratma yolunda önemli bir adım olmuştur. Ülkenin siyasi ve ekonomik modernizasyonu, uzun vadeli kalkınma ve Kazakistan'ın uluslararası sahnedeki konumunun güçlendirilmesi için gerekli koşulları yaratmaktadır. Bu dönüşümler, sadece Kazakistan vatandaşlarının yaşamlarını iyileştirmekle kalmayıp, aynı zamanda devlet yönetiminde gelenek ve yeniliğin başarılı bir kombinasyonunu göstererek diğer ülkeler için de bir örnek teşkil etmektedir.

 

Stratejik konumu ve uluslararası siyasete aktif katılımıyla Türkiye için Kazakistan'daki başarılı reformlar, çeşitli alanlarda işbirliği ve deneyim alışverişi için yeni fırsatlar sunmaktadır. Kazakistan ve Türkiye, ekonomik, siyasi ve kültürel alanlarda ortaklıklar geliştirerek ikili ilişkilerini derinleştirmekten büyük fayda sağlayabilirler.

  Editör: İ.N.Y
Etiketler
  Kaynak: BÜLTEN

  YORUMLAR YORUM YAP | 0 Yorum
  FACEBOOK YORUM
Yorum
  DİĞER DÜNYA Haberleri
  • BUGÜN ÇOK OKUNANLAR
  • BU HAFTA ÇOK OKUNANLAR
  • BU AY ÇOK OKUNANLAR
  HABER ARŞİVİ
  HAVA DURUMU
PUAN DURUMU
Takım O G M B A Y P AV
1 Galatasaray 32 26 1 5 82 31 83 +51
2 Fenerbahçe 32 23 3 6 80 32 75 +48
3 Samsunspor 33 17 10 6 50 38 57 +12
4 Beşiktaş 32 15 7 10 49 32 55 +17
5 Başakşehir FK 32 15 11 6 54 45 51 +9
6 Eyüpspor 33 14 11 8 49 41 50 +8
7 Göztepe 32 12 10 10 53 40 46 +13
8 Trabzonspor 32 12 10 10 53 40 46 +13
9 Kasımpaşa 32 10 9 13 54 56 43 -2
10 Konyaspor 33 12 14 7 41 45 43 -4
11 Antalyaspor 32 12 13 7 35 55 43 -20
12 Gaziantep FK 32 12 14 6 41 45 42 -4
13 Kayserispor 32 10 11 11 40 50 41 -10
14 Çaykur Rizespor 32 12 16 4 38 50 40 -12
15 Alanyaspor 32 9 15 8 37 48 35 -11
16 Sivasspor 33 9 17 7 44 57 34 -13
17 Bodrum FK 32 9 16 7 24 37 34 -13
18 Hatayspor 32 4 21 7 35 66 19 -31
19 Adana Demirspor 32 2 26 4 28 79 2 -51
Takım O G M B A Y P AV
1 Kocaelispor 37 20 8 9 64 40 69 +24
2 Gençlerbirliği 37 18 8 11 52 34 65 +18
3 Fatih Karagümrük 37 18 10 9 53 35 63 +18
4 İstanbulspor 37 19 14 4 64 38 61 +26
5 Erzurumspor FK 37 18 12 7 52 31 61 +21
6 Bandırmaspor 37 16 8 13 50 44 61 +6
7 Iğdır FK 37 16 11 10 56 31 58 +25
8 Boluspor 37 16 11 10 59 40 58 +19
9 Amed SK 37 14 8 15 43 33 57 +10
10 Çorum FK 37 14 11 12 49 42 54 +7
11 Ümraniyespor 37 14 12 11 48 41 53 +7
12 Esenler Erokspor 37 13 11 13 53 48 52 +5
13 Keçiörengücü 37 14 14 9 59 49 51 +10
14 Pendikspor 37 13 15 9 44 49 48 -5
15 Sakaryaspor 37 12 13 12 46 54 48 -8
16 MKE Ankaragücü 37 13 18 6 47 48 45 -1
17 Manisa FK 37 13 18 6 49 52 45 -3
18 Şanlıurfaspor 37 11 19 7 45 54 40 -9
19 Adanaspor 37 7 21 9 32 68 30 -36
20 Yeni Malatyaspor 37 0 37 0 14 148 21 -134
Takım O G M B A Y P AV
1 Sarıyer 34 25 2 7 80 22 82 +58
2 Batman Petrolspor 34 26 6 2 64 24 80 +40
3 GMG Kastamonuspor 34 19 3 12 57 29 69 +28
4 Adana 01 Futbol Kulübü 34 19 7 8 62 30 65 +32
5 Altınordu 34 16 7 11 57 35 59 +22
6 Beykoz Anadolu 34 15 11 8 47 46 53 +1
7 İskenderunspor A.Ş. 34 13 10 11 49 38 50 +11
8 1461 Trabzon FK 34 13 13 8 44 37 47 +7
9 Fethiyespor 34 11 13 10 32 40 43 -8
10 24Erzincanspor 34 10 13 11 45 52 41 -7
11 Kırklarelispor 34 10 14 10 42 44 40 -2
12 Sincan Belediye Ankaraspor 34 10 15 9 44 40 39 +4
13 İnegölspor 34 10 13 11 42 51 38 -9
14 Kepezspor FAŞ 34 9 16 9 37 46 36 -9
15 Isparta 32 Spor 34 7 15 12 33 51 33 -18
16 Karaköprü Belediyespor 34 7 19 8 39 52 29 -13
17 Altay 34 10 20 4 33 64 25 -31
18 Hes İlaç Afyonspor 34 0 33 1 6 112 5 -106
Takım O G M B A Y P AV
1 Bursaspor 30 21 2 7 64 17 70 +47
2 Karşıyaka 30 18 6 6 56 28 60 +28
3 Muş Spor Kulübü 30 16 4 10 48 24 58 +24
4 Belediye Kütahyaspor 30 17 6 7 57 37 58 +20
5 Düzcespor 30 16 6 8 40 27 56 +13
6 Silifke Belediye Spor 30 14 9 7 51 36 49 +15
7 Anadolu Üniversitesi 30 13 9 8 39 32 47 +7
8 Artvin Hopaspor 30 10 11 9 26 30 39 -4
9 Tokat Bld Plevnespor 30 7 13 10 27 32 31 -5
10 Kahramanmaraşspor 30 8 16 6 28 39 30 -11
11 Bulvarspor 30 7 14 9 35 58 30 -23
12 Kırşehir Futbol SK 30 7 15 8 26 48 29 -22
13 Bornova 1877 30 6 14 10 36 53 28 -17
14 23 Elazığ Futbol Kulübü 30 5 14 11 18 31 26 -13
15 Kuşadasıspor 30 7 20 3 25 51 24 -26
16 Ergene Velimeşe 30 6 19 5 17 50 23 -33
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 09/05/2025 Başakşehir FK vs Fenerbahçe
 09/05/2025 Gaziantep FK vs Alanyaspor
 10/05/2025 Eyüpspor vs Kasımpaşa
 10/05/2025 Konyaspor vs Çaykur Rizespor
 10/05/2025 Trabzonspor vs Galatasaray
 11/05/2025 Sivasspor vs Bodrum FK
 11/05/2025 Beşiktaş vs Adana Demirspor (H:1)
 11/05/2025 Göztepe vs Hatayspor (H:1)
 12/05/2025 Kayserispor vs Antalyaspor
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 10/05/2025 Adanaspor vs Boluspor
 10/05/2025 Bandırmaspor vs Pendikspor (H:1)
 10/05/2025 Fatih Karagümrük (H:1) vs Iğdır FK
 10/05/2025 İstanbulspor vs Çorum FK (H:1)
 10/05/2025 MKE Ankaragücü vs Amed SK (H:1)
 10/05/2025 Sakaryaspor vs Esenler Erokspor (H:1)
 10/05/2025 Şanlıurfaspor vs Erzurumspor FK
 10/05/2025 Ümraniyespor (H:1) vs Manisa FK
 10/05/2025 Yeni Malatyaspor vs Gençlerbirliği
 11/05/2025 Kocaelispor vs Keçiörengücü (H:1)
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 03/05/2025 Batman Petrolspor 2 - 0 24Erzincanspor
 03/05/2025 İskenderunspor A.Ş. 0 - 1 Sarıyer
 03/05/2025 Karaköprü Belediyespor 5 - 1 Isparta 32 Spor
 03/05/2025 Beykoz Anadolu 1 - 2 GMG Kastamonuspor
 03/05/2025 Adana 01 Futbol Kulübü 4 - 2 İnegölspor
 03/05/2025 Fethiyespor 0 - 4 Sincan Belediye Ankaraspor
 03/05/2025 Altınordu 3 - 0 Afyonspor Kulübü
 03/05/2025 Altay 3 - 0 Kırklarelispor
 02/05/2025 1461 Trabzon FK 0 - 0 Kepezspor FAŞ
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 26/04/2025 Artvin Hopaspor 7 - 2 Bulvarspor
 26/04/2025 Muş Spor Kulübü 3 - 0 Anadolu Üniversitesi
 26/04/2025 23 Elazığ Futbol Kulübü 1 - 1 Kuşadasıspor
 26/04/2025 Bornova 1877 1 - 0 Kırşehir Futbol SK
 26/04/2025 Karşıyaka 2 - 0 Bursaspor
 26/04/2025 Tokat Bld Plevnespor 3 - 1 Silifke Belediye Spor
 26/04/2025 Düzcespor 2 - 2 Belediye Kütahyaspor
 26/04/2025 Ergene Velimeşe 2 - 1 Kahramanmaraşspor
resmi ilanlar
  ANKET Tüm Anketler
Henüz anket oluşturulmamış.
  NAMAZ VAKİTLERİ
nöbetçi eczaneler
  HABER ARA
Bizi Takip Edin :
Facebook Twitter Google Youtube RSS
YUKARI YUKARI